Monday, October 13, 2008

MY STORY

Aku memulakan perniagaan ini kurang dari setahun. Tarikh keramatnya ialah 16 Mac 2008. Sebenarnya aku telahpun terdengar pasal perniagaan ini dari tahun 2007 lagi walaupun company ni start pada 2004. Seperti biasa.. hanya dengar hujung2 telinga sehinggalah pada bulan Sept 2007 aku datang ke seminar keusahawanan untuk kali pertama...aku tak faham, datang lagi seminar untuk kali kedua pada Disember 2007..dah faham sikit2, seterusnya hadir lagi seminar bagi kali ketiga pada Januari 2008, tapi kali ni aku fokus pada slide bagaimana nak buat duit secara harian. Sehinggalah pada tarikh 16 Mac 2008 itu, aku join di bawah upline aku. Aku bukan melihat kejayaannya kerana dia ni pun baru je memulakannya. Kalau korang tengok start aku dtg ke seminar kali pertama hingga aku join, tempoh 6 bulan tu sbnrnya aku buat kajian pasal company ni. Aku terpaksa amik masa lama sbb aku taknak pisang berbuah dua kali ..yg mcm aku main saham hantu dulu ( pelaburan internet abbfund, winlifund etc), langsung aku tak study ape benda, terus aku join Rm3+++...tut.tut..kerajaan dah haramkan sebab company takde lesen..modal aku belum dpt penuh balik..bukak website..dah kena banned...HANCUSSS!! itu pasal kali ni aku rela tunggu lama sebelum join.
Akhirnya aku berpuashati. So ngkorang takyah nak pertikaikan company ni sbb aku dah buat analisa berbulan2. Company ni berlesen di bawah KPDNHEP dan bergerak secara sah disisi undang negara. Malah di sokong oleh banyak bank2 tempatan.Balik pada cerita aku. Aku harus positif. Aku dengar dan baca buku serta majalah yang diberikan pada aku. Masa itu aku rasa harus membuat keputusan yang bijak.. aku melihat peluang menambah pendapatan yang sangat baik. aku melihat ramai yang telah berjaya dalam biz ini. Bini aku cakap "tu 1 antara 1000 je tu.. kalau tak pun.. 10 antara 1000. kebetulan je bertuah mereka tu..!"Aku mula berfikir.. "KENAPA BUKAN AKU YANG 1 DALAM 1000 TU? Apa kurangnya aku?"Kalau dilihat dan dinilai, bukan sedikit mereka yang telah berjaya dan ada antara mereka tak pas SPM pun.Kalau seorang SURIRUMAH yang buta IT boleh berjaya dlm masa 4 bulan dah dpt beli HONDA JAZZ .. kalau seorang MAT DESPATCH boleh berjaya jadi jutawan pada umur 27 tahun, kalau pelajar IPTA yang belum habis belajar boleh berjaya, Kalau seorang JAGA SEKOLAH boleh pakai BRABUS, kalau seorang PEKERJA KILANG boleh pakai BMW M3, kalau mereka yang OKU boleh berjaya... APA KURANGNYA AKU????Aku ni Allah jadikan sempurna, tiada cacat cela, SPM pangkat 1, ada diploma, ada ijazah, mahir ICT, tapi aku GAGAL menyimpan walaupun RM500 sebulan. 8 tahun bekerja, satu sen simpananpun tiada. Kalau adapun, waktu kena bayar roadtax, semunya habis, waktu anak nak sekolah, semuanya dikorek. waktu raya pun korek. Walaupun ada kerjaya yang baik. aku GAGAL hulurkan RM1000 sebulan utk mak bapak aku.. aku GAGAL memenuhi keinginan dan keperluan sendiri.. aku GAGAL memberi kehidupan yang lebih baik untuk anak aku. aku GAGAL membantu keluarga akuaku nekad untuk mencuba peluang ini. Bukan kerana kawan.. bukan kerana nama.. bukan kerana syarikat tapi adalah kerana PELUANG yang aku percaya mampu mengubah hidup aku! aku tidak tahu apa-apa pasal perniagaan ini ketika aku menyertainya. Kosong.. yang aku nampak hanyalah POTENSI dan ingin MENCABAR diri sendiri... aku penat dengan hidup aku sekarang. Nak beli baju pun terpaksa tunggu sales.. tu pun kalau ada lagi baju yang kita nak.. ada sales pun terpaksa angkat letak... dan kadang-kadang tak belipun... sebab banyak sangat fikir...aku korbankan sedikit masa dalam sehari mencari info di internet, mendengar penerangan di Centre, dengar DVD, baca buku-buku. Alhamdulillah... dalam masa tak sampai 3 bulan, aku BALIK MODAL.
Waktu itu, aku rasa aku adalah ORANG YANG PALING BODOH kalau aku tak teruskan pernigaan ini.aku berpegang kepada kata-kata bahawa.. ingin berjaya kita perlu berkorban.aku rela korbankan masa bersama family selama setahun ini. Kerana biar aku berkorban setahun daripada berkorban lagi 10 tahun dengan kehidupan yang sama.aku juga berpegang bahawa ilmu adalah teras segala amal. aku belajar selagi mampu.. Ada sahaja masa terluang, aku akan isikan dengan buku-buku dan berkongsi idea dengan upline mahupun leader.
Izinkan diri kita berubah.. izinkan diri kita dicabar...Biarlah kita yang menjadi 1 dalam 1000 tersebut. Bukan yang baki 999 yang gagal itu.Kenapa kita harus melihat mereka yang GAGAL... lihatlah mereka yang BERJAYA...Beri diri kita peluang...Orang ramai kata.. peluang datang hanya sekali... tapi bagi aku... peluang itu datang berkali2 tapi kita abaikan begitu sahaja...Berpegang dengan janji Allah.. rezeki itu akan datang kalau kita BERUSAHA.Kejayaan adalah milik mereka yang BERUSAHA dan bukannya sekadar menekan kekunci keyboard dan tunggu duit datang dalam akaun dengan sendirinya.aku berjanji pada diri aku.. walau apa rintangan yang datang... walaupun apa kutukan yang aku terima.. walaupun apa hinaan orang... aku pasti akan terus bangkit.Jika korang nak bersama-sama nak kejar peluang ni.. hubungilah aku.. kita kongsi cerita... kita kongsi peluang..Call aku 013-7889912

No comments: